Motivació -pràctica 6

A partir de la cerca de diferents teories sobre la motivació, n’he escollit una que considero que s’adapta prou encertadament a la manera que tinc d’entendre el tema de motivar algú perquè aprengui.

Teories motivacionals consultades:

  • La teoria motivacional de McClelland.
  • La Piràmide de Maslow.
  • La teoria de l’equitat d’Adams.
  • La teoria de la fixació de metes de Locke
  • La teoria temporal de Piers Steel i Cornelius König.

Teoria motivacional escollida: La Piràmide de Maslow

Explicació de la teoria:

La teoria de la jerarquia de les necessitats humanes, o piràmide de Maslow, defensa que les persones a mesura que satisfem les necessitats més bàsiques desenvolupem necessitats i desitjos més elevats. Les necessitats bàsiques se situarien a la base de la piràmide i s’anirien escalant posicions fins a arribar a la punta. Sense les necessitats dels nivells inferiors de la piràmide cobertes, les persones no aspirarem a les necessitats de la part alta.

La piràmide de Maslow contempla cinc nivells jeràrquics: fisiologia, seguretat, afiliació, reconeixement i autorealització.

  • Fisiologia – la base: cobertura de les necessitats bàsiques: menjar, beguda, respiració, descans, sexe, etc.
  • Seguretat – segon nivell: un cop cobertes les necessitats bàsiques es busca un sostre, la certesa d’estar protegit físicament i tenir recursos assegurats, la propietat privada, treball, família.
  • Afiliació – tercer nivell: la necessitat de relacionar-se, sentir-se acceptat i formar part activament de la societat, amistat, afecte, intimitat sexual.
  • Reconeixement / estima – quart nivell: tenir èxit i el respecte de la resta de persones, autoconfiança.
  • Autorealització – pinacle de la piràmide: el punt al qual la persona arribarà un cop hagi satisfet la resta de les seves motivacions. La creativitat, la moralitat, la resolució de problemes, espontaneïtat, i manca de prejudicis.

Abraham Maslow va desenvolupar la teoria l’any 1943 en el llibre A theory of Human Motivation, la qual va adquirir força importància no només en el camp de la psicologia, sinó també en publicitat i màrqueting.

Aquesta teoria sembla que no tingui una relació directa amb la motivació enfocada a l’aprenentatge, però res més lluny de la realitat.

Les necessitats fisiològiques equivalen a cobrir necessitats concretes com l’alimentació i el material necessari per aprendre, així com la creació d’un ambient de treball agradable a l’aula. Pel que fa al factor de seguretat, que l’alumnat es trobi en un entorn on se senti protegit, que sigui positiu i on s’hi pugui desenvolupar una cultura de la convivència. Després passem a les necessitats d’afiliació, la podem traduir com la sensació de pertinença al grup, que potenciarà la motivació, ja que se sentirà identificat amb el centre. E reconeixement se centraria a donar a l’alumnat la importància que té, premiant o reconeixent verbalment les bones tasques que fa, amb gomets d’estrelles o cares somrients, etc.; dotar-los de confiança i reconèixer el seu esforç. Finalment, la necessitat d’autorealització, inculcar valors i treballar-los en les activitats de l’aula; incentivar l’esperit crític, la creativitat, la independència, l’humor, etc., que l’alumnat busqui formar part activa de l’aula i que hi participi.

Resulta molt interessant adaptar aquesta teoria a la realitat de les aules en els cinc nivells jeràrquics que proposa, amb la qual cosa es pot enfocar des d’una perspectiva menys mercantilista i més social. Per aquest motiu considero que és una teoria encertada a l’hora de potenciar la motivació en l’aprenentatge dins el context escolar.

FONTS:

https://www.gestiopolis.com/teorias-de-la-motivacion/

https://www.lifeder.com/teorias-motivacion/

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Create your website at WordPress.com
Per començar
%d bloggers like this: